Spelend leren

Ontdek het zelf. Zelf ervaren en toepassen in de praktijk.

Bij leerkrachten leeft de missie om kinderen zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Er zijn veel methoden ontwikkeld die aangeven hoe je dat kunt doen. Kinderen zijn niet allemaal hetzelfde gebleken en daar moet nu op ingespeeld worden met passend onderwijs. Als een methode niet werkt bij een kind zal de leerkracht zich afvragen wat dan wel voor dit kind geschikt is. Spel is een antwoord: voor alle leerlingen toepasbaar en met name voor kleuters.

Met spelend leren op scholen kan ik leerkrachten tijdens spelstudiemiddagen laten zien en zelf laten ervaren hoe kinderen spel beleven en hoeveel je ervan kunt leren. Door zelf te spelen met bijvoorbeeld 250 lege halve liter bekers en te ervaren wat er gebeurt zullen we ontdekken dat motorische, cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden in spel te leren zijn. De theorie zal vanuit de spelervaring gericht zijn op algemene begeleiding in de praktijk en de doelen rondom spel,  spelniveau, groepsplan spelen of op leerlingen ingezoomd worden.  

 

 

De bijeenkomsten staan in het teken van doen, uitgedaagd worden, ervaren, delen en plezier beleven. En: spelniveau, spelontwikkeling, groepsplannen, opbrengstgericht meespelen.

Tijdens het spelen met materialen en met elkaar, wordt de ervaring gekoppeld aan theorie rondom spel. Zo zal de betekenis en daarmee de waarde van het spel voor het lerende effect besproken worden. Er is materiaal aanwezig om mee aan de slag te gaan. Een nieuwe vorm in aanbod is het spelen en werken met kosteloze, open materialen. De effecten op de ontwikkeling van kinderen en de mogelijkheden van het materiaal zijn enorm.

Niks is gek, alles kan

Alles mag als het maar leuk is

Daar krijg je rode wangen van ( Oma Fladder, tv)