Spelmateriaal: Spelen met materialen van thuis of buiten.

Zet een doos in de kamer of in de klas en zie wat er gebeurt….

Kinderen hebben meteen ideeën over wat ze met die doos kunnen en willen doen!

Een hut, een trein, een boot, een tafeltje, een wiegje voor de pop. Door het open karakter van de doos, kan er van alles van gemaakt worden en dat is belangrijk. Door kinderen op die manier naar materialen te laten kijken stimuleer ik de creativiteit. Kinderen leren spelenderwijs oplossingen zoeken voor problemen die ze tegenkomen tijdens het vormgeven van hun ideeën. Ik laat kinderen graag door het materiaal inspireren. En de ideeën die bij hen ontstaan help ik vormgeven. Tijdens activiteiten laat ik kinderen vrij in hun materiaalkeuze en vorm. Zo laat ik kinderen ook buiten zoeken naar bruikbaar materiaal.

Plastic doppen, lappen, papieren tassen, inpakpapier, oude knopen; alles kan gebruikt worden voor iets nieuws. Iets om weer mee te spelen of om wat van te maken.

Voor sommige kinderen is deze vrijheid best lastig, maar uiteindelijk helpt het hen in het ontdekken van wat ze kunnen, wat ze zelf mooi of belangrijk vinden en zijn ze trots als ze zelf iets hebben bedacht en gemaakt. Regelmatig organiseer ik deze creatieve Binnenste buitenactiviteiten op de Ulebelt en de BSO. Daarnaast organiseer ik creatieve workshops voor de kinderopvang.

Tijdens de therapie gebruik ik ook deze open en kosteloze materialen. Het stapelen van kartonnen bekers vraagt om doorzettingsvermogen, geeft spel met veel beweging en een toren kan een kasteel zijn. 

Door te werken met kleiner kosteloos materiaal kunnen kinderen tijdens de speltherapie op een andere manier dan via spel beelden laten zien.

Voor de speltherapie en de Binnenste buitenactiviteiten, maak ik zelf spelmateriaal. Dat kan een tent zijn voor over de tafel, een tent voor in de speelkamer om als eigen plekje te gebruiken. Af en toe maak ik op vraag spelmaterialen voor anderen. Bijvoorbeeld een knuffel voor kinderen met een verstandelijke beperking.